٨ مارس ٢٠٠٩

لمحات...




مين دة

فكروا شوية وارجعوا بالذاكرة لسنة 89

ها .. برضة مش عارفين

فاكرين البوم كان مكسر الدنيا وقتها

البوم لولاكى

ايوة.. على حميدة

اطلالة جديدة من موسيقى بمذاق مختلف

بمذاق بدوى ليبى

اكاد ارى صورة الصحارى وهبوب الرياح

اكاد ارى معها خيام بعيدة منصوبة

وجمال تسير مبتعدة

نايات تعزف رقصات بدوية

زينات يملؤها الوان الاحمر والازرق

ايام ولت

وذكريات

هناك ٤٨ تعليقًا:

Kiara يقول...

ياصباح الخير

انا فاكره الاغنيه دي

بجد كانت فتره جميله

ولولاكي لولا لولا لولا لولاكي ماحبيت :)

صباح الصباح يقول...

صباح الانوار يا كيارا

برافو عليكى انك افتكرتيها.. اهة كدة

Kiara يقول...

طبحا لازم افتكرها انا اصلا بحب الاغنيه دي اوي وبتفكرني بذكريات حلوه اوي

صباح الصباح يقول...

طب فاكرة كمان البوم اصحاب بتاع منى عبد الغنى

ياللا يا اصحاب بينا نفرح

بينا شجر الحب يطرح

فاكراها؟

Kiara يقول...

فاكراه
وكنت بتنطط لما بسمعه وهي بتغنيه وبتيجي كدا وبتيجي كدا

والموسيقي بتعته مميزه جدا

صباح الصباح يقول...

طب وفاكرة كمان ابراهيم عبد القادر كان عامل البوم حلو جدا اسمة (علمنى) انا فاكر تمنة وقتها تلاتة جنية


يييييياااااااة ايام

Kiara يقول...

اهو ابراهيم عبد القادر دا انا كنت جيباله الشريط وكنت كل شويه اخلي بابا يشغله في العربيه

يااااااااااااااه فكرتني بزكريات تحفه :)

صباح الصباح يقول...

انتى عارفة..

انا لسة منزل اغنياتة من النت وانا باسمعها حسيت ان فلاش باك شغال كلة لايااااام جميلة

فاكرة كامن البوم ايهاب توفيق (اكمنى) واغنية دانى؟

Kiara يقول...

اكمني بهواكي ضيعت وياكي عمري في ليل الحزن

لاتكوني نسايه ياساكتنه جوايا عاشقك ياست الحسن

امتي هنتلاقي مشتاق ومشتاقه

ضميني ضميني دفي بهواك الحضن

اكمني اكمني

بهواكي

دايما بغنيلك واعشق سهر ليلك

عديني عديني ردي الورود للغصن

يااااااااااااااااااااااه فكرتني بحاجات كتير اوي

صباح الصباح يقول...

الالبوم دة انا لسة باسمعة وعندى الاصلى لغاية دلوقتى

انا فاكر انى كنت جايبة بمصروفى واديت البياع تمنة كلة فضة وارباع جنيهات


يييياة ذكريات بطعم ورائحة

Kiara يقول...

وانا كمان عندي الشريط الاصلي بتاعه واول اما قلتللي عليه شغلته

جااااااااااااني الغرح جاني لما قلبك ناداني

نورك هل وهداني وادي من بدري وادي عاشق ومغنواتي شامه طبع الوسامه علي الخدين اجمل علامه

مزاج مزاج

كانت الاغاني مختلفه

صباح الصباح يقول...

مش بس الاغانى مختلفة

روح

وشفافية

واحساس

كما لو باقة ورد مهداة من زمن ذهب ولن يعد

Kiara يقول...

اه والله فعلا

الفتره دي كانت من اجمل ايام حياتي طريقه التعبير وكل حاجه كانت مختلفه عن دلوقتي فعلا مفتقدين الفتره دلوقتي

معاك حق والله

صباح الصباح يقول...

الايام دى على راى فاروق جويدة

لا لون

لا طعم

لا رائحة

اى حاجة فى اى حاجة

او زى ما بيقولوا

كلشنكان

Kiara يقول...

عارف ليه

عشان مش في حب

كله ماشي ومش عارف يحب ومش مدي لنفسه انه يحب الدنيا والناس والحياه مش مدين لنفسهم الفرصه انهم يعيشو

كله بيجري وراه انه يستغل التاني ازاي

الحياه دي هتتغير لما الحرفين دول يكونوا قانون الحياه

ح ب

حب مش لاي حاجه غير لان الحياه حلوه نحب بعض هنساعد بعض هنقف جنب بعض هنبقي ايد واحده قلبنا واحد وساعدنا واحد

دنيا حلوه بحلم بيها وهفضل احلم بيها

صباح الصباح يقول...

جينا لمربط الفرس

ازاى برضة بنطلب مشاعر واحساس والحياة بتسحق الناس من كل مكان.. والمادية والفلوس بقت اللغة الوحيدة وفعلا الوحيدة للتعامل

Kiara يقول...

عشان مش فيه رضا باللي ربنا كتبه لينا من رزق

مازمان كانو مطحونين وعدد الاطفال كتير والمرتب مش مكفي
بس كانو بيقعدو بليل وكوبايه قهوه ومشغلين الراديو علي محطه ام كلثوم وبيقولوا الله ياست :)

وكان شاعتها برده فيه ناس بتلهس ورا المال

هو الكفن ليه جيوب

المهم اني عايشه ومكفيه يومي اما الفلوس كتير قليل مش فارقه المهم صفاء القلب واني اكون مبسوطه وراضيه القناعه كنز لا يفني ولا ايه

Kiara يقول...

انا لو كتبت عن تاريخ مصر وعن معاناه الفلاحين هتقولوا احنا ميت فل واربعتشر والله بجد

صباح الصباح يقول...

طب ما تكتيى يا بنتى

بس المشكلة انك ساعات بتكتبى بوستات طوال جدا ومش باقدر اقراها كلها عشان النضارة وكدة باتخنق منها وعينى بتوجعنى

انما بجدبجد انتى خريجة اية؟

Kiara يقول...

انا خريجه اداب تاريخ

اما بالنسبه لطول البوست اعمل ايه رغايه شيلوا لساني وانا مش هرغي :)

صباح الصباح يقول...

لا يا فندم.. بالعكس بوستاتك جميلة ودة راى ناس كتير كمان وانتى ما شاء اللة ودودة وناس كتير بتقرالك ودى حاجة جميلة

عموما جود لك اند هابى داى (عنجليزى عنجليزى)

هههههههههههه

Kiara يقول...

عنجليزي دا يامرسي ههههههههههه

ميرسي ربنا يخليك

جود لاك انت كمان

وصباح الخيييييييييييير

وردة يقول...

طيب ادخل واصبح عليكم
انت والجميلة كيارا
انا كمان تقريبا من نفس الجيل
وسمعت كل اللي انتو حكيتو عليه
وممكن اضيف ليكم شوية حاجات بس عيالي شوية
البرلمان الصغير وماما نجوي وسينما الاطفال و اليوم المفتوح بتاع يوم الخميس
يااااااااه فكرتوني بالايام اللي بجد
ساعات اخواتي الصغيرين بيصعبو عليا بحس انهم مهما عاشو مش حيعيشو ايام زي اللي فاتت
ربنا يكرمك
بوست حلو اوووي
سلام

Kiara يقول...

اه والله ياورده

ايام كان الطفل طفل :)

صباح النور ياقمر

كدا المدونه تم احتلالها :))))

صباح الصباح يقول...

الحمد للة يا وردة انة عجبك وانك عشتى وفهمتى قصدى اية وانا باتكلم مع كيارا

طبعا فاكر البرلمان الصغير طب هاقولك كمان حاجة

فاكرة هند والدكتور نعمان.. انا كنت باخاف اوى من المجرم وهوة نازل على السلم ولسة صورتة قدامى كل ما افتكر المسلسل ... بررررر

صباح الصباح يقول...

منورين بجد وانا مبسوط بوجودكم جدا


هممممممم

ننزل حاجة ساقعة.. والا نديها نسكافية؟

Kiara يقول...

ههههههههههههههههههههههه

لا المدونه احتلت يبقي انا اللي انزل المشاريب :)

صباح الصباح يقول...

ويبقى كدة نسميها

بلوجر كافية

هههههههههههههه

Kiara يقول...

هههههههههههههههههههه فكره برده

ومن صباح الصباح لبلوجر كافيه

يلا اللي عاوز مشاريب يتفضل

حظك اني اجازه النهارده :)

صباح الصباح يقول...

همممممم

انا كدة ممكن احقد عليكى

هههههههههههههههههه

Kiara يقول...

لييييييييييييييه

دا اليوم دا اخدته باعجوبه والمدير مش كان موافق وانا صممت دا اول يوم اجازه اغيبه من ساعه اما اشتغلت :)

صباح الصباح يقول...

لا يبقى كدة براءة

المهم انبسطى جدا يا بنتى النهاردة

الاجازة ما بتجيش كل يوم


ايييييييييييييية

فين ايام اجزات نص السنة واخر السنة وماكانش عاجبنا

Kiara يقول...

عاااااااااااااااااا مش تفكرني وكنت اقعد اقول مدينا اسبوعين بس اهو مبقاش فيه اجازه اصلا

انا عايشه اليوم خالص صحيت الساعه 11

مبسوووووووووووووطه جدا مش صحيت 6 زي كل يوم

ياااااااااااااااااه

صباح الصباح يقول...

يا بنتى ماتغيظينيش بقى

انا صاحى من 6 الصبح

ههههههههههههههههههه

Kiara يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه

منا من يوم التلات هرجع اصحي تاني 6 الصبح

الحال من بعضه ههههههههههههههه

صباح الصباح يقول...

بصى عشان تعملى دماغ صح عالية

اعملى نسكافية واشربية فى البلكونة فى الهوا

انا نفسى جدا اعمل كدة بس باروح مش شايف قدامى اصلا

Kiara يقول...

عملت كدا :)

قعده مزاج

والله اللي في البيت دول المفروض يستمتعوا بالوقت اللي قاعدين بيه

شخـا بيــط مـحـجـوب يقول...

اة بجد اجمل اغانى والله كانت ايام التمنينات
على حميدة ايهاب توفيق& عمر دياب & هشام عباس

تحياتى ليك

شخابيط maghoub

صباح الصباح يقول...

يا عم كيارا يا عم

طب سيبى شوية نسكافية لاخوكى المعتقل فى الشغل؟

ههههههههههههههه

صباح الصباح يقول...

شخابيط

اسم مدونتك ظريف جدا ونورتنا يا مان

Kiara يقول...

تؤتؤتؤتؤتؤتؤ

انا بتمزج دلوقتي بكل رشفه

تصدق في فرق بين طعم نسكافيه الشغل ونسكافيه البيت فرق شاااااااسع كمان

صباح الصباح يقول...

طاب يا بنتى بالهنا والشفا

نسكافية الشغل دة مش قهوة دة طوب احمر

ههههههههههههههه

Kiara يقول...

ههههههههههههههههههههههههه

فعلا

انا ماشيه بقي عشان اخدت التعليقات لحسابي :)

صباح الصباح يقول...

جود باااى

سى يو

كفايـة طيبـة يقول...

وانا اقول هو جم امتى ال 44 تعليق

للدرجة دي انا انفصلت عن الواقع البلوجري
D:

كنت تحط طيب اى صورة تانية غير صورته شخصيا ... مش بحبه

هو انا فاكرة الاغنية بتاعته دي بس

بس عارف

كنت فاقدة معناها ككلمة

يعني كنت صغيرة لدرجة انى مش عارفة انها عبارة عن "لولا انتى " يعني
كنت فكراها لولاكى كدة علطول ... مش بيكلم حد يعني

انا خبطت ومش عارفة اوصل فكرتى D:
امشي احسن بقي

صوباح الخير يافندم ^_^

الفراشة الصغيرة يقول...

يااااااااااااااااه
يا صباح

انت عارف انا كان عندى كام سنه
ايام ما كنت بسمعها

بتاع خمس سنين
ومع ذلك لسه فاكرة الاغنيه

وكنت بحبها قوى

صباح الصباح يقول...

كفاية طيبة

لا يافندم الفكرة وصلت

وطبعا مافيش اجماع ابدا على حب حد معين

ويمكن احنا اكتر بنحب الفترات دى لانها ارتبطت فى وجداننا بحاجات كتير

ممكن مالهاش اى علاقة بممثل او مطرب

انما هى الذكرى

صباح الصباح يقول...

الفراشة الصغيرة


ههههههههههههههه
مانا عارف

مش انتى فراشتنا الصغيرة