٢٢ أغسطس ٢٠٠٨

ذكريات بطعم خاص



اللة رمضان على الابواب


شهر جميل كل ما افتكرة يجى ادام عيونى صورة فانوس جواة شمعة والدنيا ليل وانا ماسكة باجرى بية فى الشارع والبيوت كلها سهرانة والجوامع متلالاة زى الافراح


الناس وهية رايحة صلاة التراويح , فاكر انى كنت باخلص الفطار ويادوب اصلى المغرب واحاول بس كدة اانتخ ربعاية الاقى الادان الكريم لصلاة العشاء


مش قادر انزل على طول , فكنت باصلى العشاء فى البيت وشوية كدة انزل جرى على الجامع واجرى اجرى عشان الحق صلاة التراويح فى اولها والاقى الجامع من بعيد منور بالوان اصفر وابيض واحمر


اللة, يا رب تعود من تانى
يا رب السنة دى اصلى التراويح بالكامل يا رب



انا فاكر وانا صغير كنت دايما انا واصحابى فى المنتكة بنلعب كورة من بعد العصر لحححححححد بالليل
والحمد للة كنت مواظب على الصلاة وجة معاد صلاة العشا فستوب ودخلنا نصلى الجماعة فى المسجد


المرة دى فى حاجة مختلفة الامام صوتة متغير


لا دة مش هوة اصلا
اللة دة صوتة حلو اوى , وبعد العشا بدا يصلى بينا تانى , واحنا مش عاوزين نمشى والجامع على اخرة , والوقت فات وفات وانا رجلى مش واجعانى زى ما باتلكك على طول واول مرة ادمع من قرايتة للقران


كنت مبسوط جدا ومش عاوز الصلاة تخلص
بس فى النهاية الامام خلص الصلاة


طلع مين الامام؟؟

محمد جبريل


انا ما كنتش اعرفة ولا سمعت عنة قبل كدة انما بعد سنين عرفت انة ما شاء اللة من اشهر القراء فى العالم العربى كلة


يا دوب بقى اروح البيت, اكيد انا اتاخرت حبتين


ياااااااااااا خرابى دة الساعة داخلة على اتناشر بالليل !!!!!


ولقيت والدى فى الشارع عمال يدور عليا بدون جدوى لحد ما اتخبطت فية ولقيتة ادامى
فضل ماسك نفسة ماسك نفسة لحد ما روحنا
دب دب دب المهم اخدت اسطوانة محترمة على التاخير وانتا مش حاسس بالمسئولية و و و و


بس يا والدى الموضوع كذا كذا وحكيت لة على الصلاة الملائكية اللى كنت فيها
بابا هدى تماما ولقيتة انبسط اوى وخدنى من ايدى ورجعنا على الجامع واشترالى شريط تسجيل الصلاة كاملة من ادام الجامع


اياااام حلوة اوى بجد ليها طعم على قلبى احلى من كل حاجة


يا ترى انتوا كمان ليكوا ذكريات فى رمضان؟

هناك ٥٢ تعليقًا:

غير معرف يقول...

If im in the situation of the owner of this blog. I dont know how to post this kind of topic. he has a nice idea.

ماء تشرين يقول...

ياه فكرتنى عارف انا بعشق رمضان في مصر بحس انو عورس كبير اوى فرح كل الناس فيه معزومين والنور والزينه البتملا الشوارع بجد بعشق رمضان هنا انا كنت عايشه زمان في السعوديه مكنتش بحس برمضان الا لو رحت الحرم غير كده رمضان شهر عادى لكن مصر حاجه تانيه الهم بارك لنا في شعبان وبلغنا رمضان ورمضان كريم عليك يارب وكل سنه وانت طيب

صباح الصباح يقول...

ماء تشرين
انتى عارفة.. انا رحت السعودية مرة واحدة فى 2004 فى اخر رمضان وقضيت العيد هناك.. ما فيش اى اختلاف فى العيد كمان عن اى يوم تانى.. والناس لابسة عاادى جدا ولا زينة ولا بمب واللذى منة
بس انا فاكر كويس اوى انى فرحت جدا جدا لما لقيت بنت صغيرة مع باباها لابسة فستان ابيض كدة وجزمة جديدة بتنور وداخلين يصلوا فى الحرم
المنظر دة عجبنى اوى والبنت الصغننة دى فرحت بيها جدا

دعاء مواجهات يقول...

جد زكريات حلوة اوى

اجمل حاجة ف الحياة هى الصلاة فى استمتاع وخشوع

وانا اهم حاجة عندى ف رمضان التراويح والقران
اعاننا الله على طاعتة

كل سنة اونت طيب

نورتنى

بيس

سمر الشافعى يقول...

فى حد ملوشش ذكريات فى رمضان روحانيات عاليه وتحس نفسك كدا مبسوط من غير سبب

احلى وقت هوا اللى قبل الفطار وساعه صلاه التراويح

قبل الفطار تلاقى الناس خلصت تحضير الاكل وكلهم واقفين فالبلكونات مستنيين الاذان

ولا زينه رمضان اللى كنا بنعملها واحنا صغيرين مش عارفه ليه مبقتش كتير زى زمان

كل سنه وانت طيب وربنا يتقبل مننا جميعا

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

أكيد كل واحد فينا عندة 10 صناديق ذكريات عن رمضان بس أول ما قرأت إقتكرت على طول فوازير رمضان فطوطة وعمو فؤاد ونيلى وشيريهان ,
النهاردة أجازة عشان كدة انا دخلت النت الصبح , تحياتى

الريم يقول...

صباح الصباح رمضان كريم انا كمان السنة ديه انشالله ناوية اشد حيلى شوية واستغل الشهر الكرم ده اجمل استغلال

RASHA يقول...

كل عام وانت بخير ورمضان كريم

صباح الصباح يقول...

دعاء مواجهات
اكيد يا دعاء الشهر دة ما يكون من الجنة
بس لو احنا نقدر نفهم معانية الكبيرة

صباح الصباح يقول...

سمر
بس عارفاة قبل الفطار على طول بيترسم فى خيالاتى حاجات صعبة اوى
اشى ايس كريم وفراخ ومكسرات وعصاير
اية دة جوعتينى؟

صباح الصباح يقول...

صدى الصمت
يا بختك انا كنت فى الشغل النهاردةمن بدرى كمان..
يااااة فكرتينى (عمو فؤاد بيلف بلاد)
يا ترى كمان فاكرة (جدو عبدة) عامل اية زارع ارضة..
ذكرياااات جميلة مش زى اللى بيحصل دلوقتى للاسف

صباح الصباح يقول...

الريم
كل عام وناتى بالف خير وان شاء اللة يكون رمضان السنة دى ليكى مختلف كتير

صباح الصباح يقول...

shasha
يارب دايما تكونى بالف سعادة ودايما كويسة اوى

شهد الكلمات يقول...

كل رمضان و انت طيب

طبعا بفتكر لمة العيلة و الحب و المودة و صلة الرحم

تحياتي

مجلة الأم الصغيرة يقول...

أحلى حاجة بأة في رمضان السنة دي إني حبدأ دراسة بعد العيــــد يعني إن شاء الله ححاول مافوتش لحظة
بس فين صورة الفار و الجبنة كنت بحبها أوي :(

ســـهــــر يقول...

مين فينا مالوش زكريات فى رمضان

الله عليكى بجد رجعتينى لايام فاتت
وكل سنه وكل المسلمين بالف خير

maha zein يقول...

يا ابن الايه يا صباح الصباح
كده يا برنز
تحكي الذكريات الجمد دي
وتفرح قلبي كده
انا كمان هبقه اكتب
وهغيظك
اعذرني عن انقطاعي
كنت بصيف وحركات
ماشي
ماشي
وكنت بدخل اقرا علي فكرة بس مش بعلق
اني كنت ببقهفي سيبر

صباح الصباح يقول...

شهد الكلمات..
والسنة دى ان شاء اللة تتلموا مع العيلة وتكون صلة الرحم اقوى واقوى

صباح الصباح يقول...

قطرات من شواطئ الحياة..
كل عام وانت بالف خير
اما بالنسبة للجبنة.. تقدرى تقلى انى كنت باحقد علية عشان هوة بياكل جبنة رومى وانا لا
هههههههههههه

صباح الصباح يقول...

سهر..
طبعا.. ايام جميلة وان شاء اللة نخرج منها مختلفين للاحسن

صباح الصباح يقول...

maha zein
يا عم يا عم
مصيف وحركات
انا مش باحسد انا باقر بس

Unknown يقول...

كلنا بنحب رمضان
كل عام وانت بخير ورمضان كريم على الجميع يا سيدي
كل ودي

كـــيــــــــارا يقول...

كوووووووول سنه وانت طيب ورمضان شهر الايام الحلوه واللمه اللي مش بتتعوض

وله زكريات تهوس طبعا

كل سنه وانت طيب وربنا يعود ايامه بخيييييييير


تحياتي

كيارا

تجربه المحب يقول...

يا سلام عليك والله انتى قلبت عليا المواجع
رمضان والجو والطقوس وكل حاجه بس بحس دلوقتى ان كل حاجه اتغيرت
الفوانيس بقت تغنى لنانسى والفوازير بقت لحليمه بولند الى كل هدفها تقليد شريهان ونيللى مع الفارق طبعا والصلاه والزينه ف الشوارع والكاميرا الخفيه بتاعت زمان مش السخفات بتاعت دلوقتى وحتى الاعلانات كان ليها رونق انا عموما بحاول اتمسك بكل الطقوس دى حتى لو مش عايزاها
يعنى لازم انزل بنفسى اشترى الطورشى والفانوس ابو شمعه الصغير ده والقطايف وصلاه التراويح كل ده بيحسسنى بطعم رمضان بجد
يلا كل سنه وانت طيب
واللهم بلغنا رمضان
امين

Unknown يقول...

ماشاء الله
صوت الشيخ محمد جبريل من احلى اصوات القارء
فى العالم اجمع
رمضان كريم
وكل عام وانت بخير

ahmed_k يقول...

رمضان كريم
وربنا يكرمنا جميعا بقيام ليله
وإتمام صيامه
تقبل خالص تحياتي

وكل سنه وإنت طيب

صباح الصباح يقول...

كاتب مصرى
وكل عام وانت بالف صحة

صباح الصباح يقول...

كيارا..
طب فين .. احكى قولى .. اعترفى
اية ذكرياتك فى رمضان
كل سنة وانت دوما فى سعادة

صباح الصباح يقول...

تجربة المحب..
اللة
طورشى.. كنافة.. قطايف
احمدك يا رب
كل عام وانت بالهناء

صباح الصباح يقول...

نهر الحب..
هوة فعلا صوت رائع.. ونفسى ان شاء اللة انى احضرة فى ختمة القران فى مسجد عمرو.. بس المشكلة انى لازم اروح من بدرى جدا جدا عشان الحق مكان

صباح الصباح يقول...

ahmed_K
كل سنة وانت بخير وسعادة دايما يبو حميد

Mona Shereif يقول...

يااااااااااه والله انا فرحانه جدا جدا جدا انه رمضان جاى
يارب بلغنا رمضان يارب
انا فاكره ايام ما كنت بتحايل على بابا علشان اروح اصلى التراويح فى الجامع
ينهار ابيض على اللى كنت بشوفه
بس كان بيوافق ساعات وكنت بفرح اوى
واجمل منظر كنت بحبه لما بنلاقى كل اللى فى المسجد بيسجدوا لربنا
يااااااااه سبحان الله
كل دول عباد الله
بجد مش عارفه اقول ايه
والايام اللى مكانش بيوافق انى اخرج بقعد مكتئبه فى البيت واعيط وانا بسمع الشيخ وهو بيقرأ القرأن فى صلاة التراويح
ادعى بقى يارب اروح السنه دى ويحقق اللى فى بالى يارب

كل سنه وانت طيب

صباح الصباح يقول...

sometimes
بجد شوقتينى اوى للايام الجميلة دى..
يا رب تعود على خير يا رب

كلام على بلاطة يقول...

صباح الخير بالليل
كل عام وانت بخير
تحياتى

قررت أكون عانس يقول...

ذكريات جميلة

ابن خالى وهو صغير راح يصلى التراويح والواد مخنوق ع الاخر طالع نازل مش فاهم هما طولو ليه

اخر ما زهق طلع جزرة من جيب قميصه وقعد يقرقض فيها
طبعا الجامع كله طلع من مود الخشوع ومن الصلاة و هاتك ياضحك

شفـقــة و إحســــان يقول...

كل سنة وانت طيب
احنا كنا سعداء جدا جدا بمعرفتك فى الحفل

شجره الدر يقول...

ذكرياتى عن رمضان
يااه حاجات كتير اوى يعنى مثلا لما ماما كانت بتخلينا نصوم لحد العصر او الضهر وكفايا كدا عليكو انتوا ربنا هيحسبلكوا انكم صمتم يوم بحالوا عشان انتوا صغيرين
والزينه بتاعه رمضان والشارع اللى بينور من اوله لاخره
وصوت الجامع اللى اتبنى قريب فى الشارع وبيصلى التراويح ف المايك
وريحه البمب والصواريخ
وعزومه اهلى عندنا زمان بقى قبل ما وماما تتوفى
ويوم خمسه وعشرين اللى لازم نعزم فيه حد من بره عشان نفطره لانو يوم وفاه بابا الله يرحمه
ياااه ياترى رمضان السنه دى شكلو هايكون ايه ؟
كل سنه وانت طيب

صباح الصباح يقول...

على بلاطة..
كل عام وحضرتك بالف صحة وسلامة

صباح الصباح يقول...

قررت تكون عانس..
جزرة.. طب هوة شايل جزرة فى جيبة لية؟؟
هوة رايح يصطاد ارانب؟؟؟
ههههههه
كل سنة وانتى طيبة وتتجوزى وبلاش بقة موضوع عانس اللى انتى مصرة علية دة

صباح الصباح يقول...

شفقة هانم واحسان بك..
كل سنة وانتم بالف خير.. والحفل كان بجد جميل.. وبجد جو جديد مفتقدة من زمان.. بس الجو كان حر حبتين ..
يا رب نشوفكم تانى على خير

صباح الصباح يقول...

شجرة الدر..
اللة.. انتى فكرتينى بايام جميلة .. واهلى كانوا بيصروا انى اصوم اليوم بالكامل وانا يمكن فى اولى ابتدائى ولما كانوا يبعدوا عنى شوية كنت باتسحب على التلاجة واخطف حتة جبنة نستو واستخبى اكلها فى اى مكان..
كنت صغير اوى.. بس الحمد للة يمكن من اولى اعدادى وانا باصوم بالكامل
كل سنة وانتى بخير

mostafa rayan يقول...

حلو البوست

زُمُرده يقول...

كل سنه وانت طيب
وربنا يتقبل منك رمضان ومن المسلمين اجمعين
ويغفرلنا ويعتقنا من النار
ويجمعنا في الجنه باذنه

وتعيش وتفتكر احلى ذكريات

يا ترى كام ذكرى ممكن تفضل جوانا ومين ابطالها؟؟؟

زُمُرده يقول...

اه نسيييييييييت

حلوه صوره البروفايل الجديده

عجباني اوووي

صباح الصباح يقول...

مصطفى ريان
نورتنااا وكل عام وانت بخير

صباح الصباح يقول...

زمردة..
ذكريات جميلة فى ايام جميلة
كل عام وانتى دوما بخير

mohra يقول...

ذكريات جميله بجد
انا اكتر حاجه بتسعدنى و انا راجعه من التراويح بدل ماتكون الدنيا ضلمه لأ بتكون كلها نور و امان

كل سنه و انت طيب

صباح الصباح يقول...

mohra
فعلا انوار المساجد منظر روحانى لا ينسى
كل عام وانت بخير

☼♫♪ عمــاد الدين يــوسف ☼♫♪ يقول...

اكيد لكل واحد فينا زكرياته العذبه في الشهر الكريم
بس سداوني طعم الايام اتغير خالص عن زمان يمكن لان اعباء الحياة زادت وبقت اكتر تعقيد ربنا يتولانا اجمعين ويبلغنا رمضان يارب العالمين
تحياتي

غير معرف يقول...

لا مؤاخذة ياعني
انتوا بتتكلموا عن ايه....؟
أه افتكرت ... رمضان ...صح...هو
أحلى حاجة في رمضان العشر أيام الآخيرة والمساجد زحمة جدا أربعة وعشرين ساعة
واعتكاف وتهجد وتراويح ومافيش شغل وإفطار صائموهو النهاردة فيه حمار نهق ولا هي ليلة القدر طب ياخوانا حد سمع كلب بيهوهو النهاردة...دي أكيد ليلة القدر دا حتى النهاردة 11في الشهر ...لا اكيد هي

صباح الصباح يقول...

عماد الدين يوسف
كل عام وانت بخير دوما

صباح الصباح يقول...

zitsh
ايون عن رمضان طبعا
الايام الجميلة
كل سنة وانت طيب
بس يعنى اية zitsh؟؟؟؟؟