١٠ يناير ٢٠٠٩

ومن؟




وانظر فى المراة

لا ارى شيئا

من انا وماذا اريد

لم تعد الاشياء كما كانت

صرت افتش فى الذاكرة

عن بسمة هاربة

عن امل شارد

عن فرحة مؤقتة

فتتسرب من يدى

من انا؟

هناك ٣٣ تعليقًا:

Unknown يقول...

لاسف لست وحدك من تسأل نفسك
فأنا ايضا اسأل وغيرنا
الظاهر اننا تايهين جوا قارورة جسد لانعرف منه الا اشكالنا وبس
اما عن روحنا فهى مبهمة بالنسبة لنا

عاشقه الرومانسيه يقول...

يا باب أيا مقفول ..إمتى الدخول
صــبرت ياما والـلى يصــبر ينـول
دقيت سنين .. والرد يرجع لى :مين؟
لو كنت عارف مين أنا .. كنت اقول
عجبى!!

الملاك الحزين يقول...

صباح الصباح
السلام عليكم
اقترب الى الله وانت تعرف من انت
اللهم اجعل لنا من كل ضيق مخرجا واجعل لنا من الصبر نصرا الطف بينا فيما جرت به المقادير انك يا مولانا على ما تشاء قدير فرج الكروب واستر العيوب ، واغفر الذنوب ، يا علام الغيوب اللهم افرغ علينا صبرا اللهم افرغ علينا صبرا
تحياتى

"عبير النجار "نيجار يقول...

صباح الصباح
إيه إنت إتعديت ولا ايه
ده انا كنت لما بكتئب بأجي هنا أخد شويه أمل في الحياه ،
عارف بجد انا ما بحبش أبص في المرايه
لاني مش عايزه أفتكر أنا مين ،
مش عايزه أبص لنفسي في المرايه فأصعب عليا فأبكي ،
يا بختك ياعم بتبص فيها مش بتعرف نفسك يارتني زيك :)

ريهام العربي يقول...

ايه ده ايه كل الاكتئاب ده

وعلي فكره اكيد في فكر ودور كويس حياتنا عمرها ما خليت ولو افترضنا انو مفيش هتفضل عامل زيي لما انسي نضارتي في غرفتي واقلب عليها البيت كلو

لو مفيش امل بايدك تصنعو لو مفيش فرح وكل حياتك شبه بعضيها بايدك بردو تصنعو ده احنا شعب النكته

في ايه ؟؟ بص لغيرك بعين فاحصه هتلاقي انت احسن منهم كتير

وعلي فكره الشئ اللي احنا بنصنعو عمرك ما هتلاقيه سراب ابدا انت قرب من ربنا اكتر ولو ليك في القراءه اقراء اي كتاب يكون بيتكلم علي فهم الذات البشريه لو انت حابب تتواصل مع ذاتك :)



تحياتي

Sweet Violet يقول...

بقالك كام بوست حزين

مالك بقى ):

دا انت كنت عنوان الامل و التفاؤل

حاول تقعد مع نفسك و تشوف هى عايزة ايه

و ان شاء الله وقتها هاترجع زى ماكنت و احسن

طمنى عليك بقى ):

سميرة يقول...

صباح الفل

في المرايه هو انت لا احد غيرك

ماذا تريد؟؟
تريد ان تصل ، ولكن كيف؟؟
هو دا السؤال الاصعب

بس تعرف
انت بقى لك فترة مش انت فعلا
حاسة ان فيه حزن في كلامك
مع انك ابو التفاؤل كله

انا ساعات لما الاقي نفسي متضايقة ابكي
ساعات برتاح
ما تحاول تجرب ، يمكن !!!!
دور واكيد هاتوصل
تحياتي :))

maha zein يقول...

في ايه يا عم صباح انت
انت مش كن بتقولي في ايه
ومالك
وانتي شكلك متغيرة
اهو انت بقه اللى متغير اليومين دول
فيك حاجة غريبة
ويأس كبير
وحزن اكبر
عمما لو اللى بيحصل في غزة هو السبب هقولك انا معاك وانا كده كمان
لكن انت كده من قبل غزة
ربنا يهدي سرك
ويريح بالك

zainab يقول...

من أنا ؟

سؤال اجابته صعبه خاصة فى زمن التوهان اللى احنا فيه

تحياتى على موضوعاتك الجميله

خاصة موضوع (حلم ) عجبنى قوى و علقت عليه

موضوع (إلى اين المسير) و علقت عليه أيضا

تحياتى

zainab يقول...

أه نسيت و كمان موضوع ( و مازلت أبحث)

موضوع جميل و قمت بالتعليق عليه


تحياتى

تقبل مرورى

وردة يقول...

انت هو انت الانسان الذي يبحث دوما عن ذاته
ولولا هذا لما تقدمنا
لما فعلنا جديد في حياتنا
استمر في البحث وسوف تجد اشياء كثيرة ان شاء الله تسعدك
فكلنا مثلك
موضوعك مميز بكلمات جميلةوبسيطة
تحياتي

kochia يقول...

كلنا ننظر في المراة
احيانا نجد انفسنا
واحيانا لا نراها ...

نري مستقبلا .. او نري ماضي
قد لا نري انفسنا في كل لحظة
لكنها موجودة هناك بين هذا وذاك

سوف تراها .. ربما فقط الظروف غير مناسبة

تحياتي

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

جميل قوى الطريق ال أخدتة فى مدونتك الفترة الأخيرة
ومجموعة الصور ال بتختارها كمان رائعة جداً
تحياتى

آه وكفى يقول...

وسألت نفسي حائراً انا من اكون .. مالي عشقت السير في طرق الظنون
فاذا جنوني صار بعد تعقلي .. واذا بافكاري يغلفها الجنون
اه .. انا من اكون

The sword يقول...

مدونة جميلة استمر فى ابداعك
دى مدونتى ياريت تصبح علينا http://egyphoto.blogspot.com/

نفرتارى يقول...

امسح المراة فقد يوجد عليها بعض الشوائب لكن موجودة امام عينك فأنا مع المقولة التى تقول " كن جميلاً ترى الوجود جميلاً " .. وانت فعلاً جميلاً بكلماتك ومشاعرك واحساسك وبالتالى كل شئ حولك جميلاً .... يدعى الى الابتسامة .

نفرتارى

انسان وبس ! يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله
حالتك دى بقالها كتير ؟
هى مبدئيا اعراض فقدان ذاكره على الارجح

طب بقولك انت معكش بطاقه رقم قومى
او اى اوراق شخصيه يمكن تدلنا على هويتك
ونعرف من انت

ازيك
جميله الخاطره دى بجد
تحس منها انك بتدور على السعاده مش على نفسك

صباح الصباح يقول...

نهر الحب

الرفاق يتساءلون

الكل يبحث

اين هى السعادة والامان

الهذة الدرجة نفتقدها؟

صباح الصباح يقول...

عاشقة الرومانسية

احييكى عى الانتقاء الجميل من رباعيات عما صلاح جاهين

صباح الصباح يقول...

الملاك الحزين

صدقتى بالتاكيد

الطريق الى اللة هو النور بعينة

بارك اللة لك اللهم امين

صباح الصباح يقول...

نيجار
اية يا بنتى وش الكابة المتين دة

هوة الموضوع ناقص
بصى بقى احنا عاوزينك (تفرفشى وتزجططى) على راى كتكوت

فكى بقى وبلاش كلضمة

صباح الصباح يقول...

ريهام العربى

السعادة بداخلنا يا ريهام .. نعم

ولكن يغلفها طبقات ثقيلة من الصدا والتراب والتنظيف ليس بالسهولة

بمناسبة النضارة.. فكرتينى بنفسى لما باجى الصبح ادور على الشرابات بتاعتى

صباح الصباح يقول...

ضد التيار

اشكر لك جزيلا اهتمامك وهو ليس باكتاب ولكنة هدوء احاول اعادة ترتيب ووزن الامور التى ارجح بشدة انى جانبنى الصواب فى امور منها

صباح الصباح يقول...

سميرة

يا اختى الغالية .. ساعات بيكون الوضع جوة نفسنا ما يكفيش فية بكا لان البكا مش هيغير من الواقع... لازم ناخد خطوة للتغيير

صباح الصباح يقول...

مها زين


يا عم الشبح

اية يا بنتى اخبار السيمنارات والحركات

.. انا شايف انك مشية بخطوات هايلة

هايل يا ميهو

صباح الصباح يقول...

زينب

نورتى المكان كلة وتشرفت بزيارتك
الحمد للة ان الموضوعات عجبتك واتمنى كمان تكون لمست حاجة جميلة جواكى

دمتى بكل خير

صباح الصباح يقول...

وردة

نعم يا وردة. لابد من البحث والطريق ملىء باشواك ولكننا لن نفقد الامل فى غد مشرق

صباح الصباح يقول...

كوشيا

وكن الظروف تتطور فتسوء اكثر.. وعلينا ان نتعايش معها.. كم كنت اتمنى قليلا من النقاء

صباح الصباح يقول...

صدى الصمت

اشكر كثيرا اطرائك والحمد للة ان عجبك

صباح الصباح يقول...

اة وكفى

تعجبنى افكارك يا نورا والمس غيها روح من التمرد الجميل

تحياتى وتقديرى لاحساس مرهف وملىء حيوية

صباح الصباح يقول...

the sword

نورتنا يا معلم وباذن اللة سازور مدونتك ويشرفنى هذا

صباح الصباح يقول...

نفرتارى

اعتذر كثيرا عن عدم متابعتى لمدونتك وللاسف لا اتمكن من متابعة مدونات اصدقائى هذة الفترة لظروف العمل واتمنى لك التوفيق دوما

اشكر لك جدا هذا الاطراء.. انتى ذوق للغاية

صباح الصباح يقول...

انسان وبس

انتى مختفى فين يا عم .. هوة انتا بعت مدونتك والا اية يا راجل

بلاش الغيبة دى